لیکنېمقالی اوتبصرې

سیل های اخیر در کشور وضرورت رسیدگی به آسیب دیدگان

سیلاب‌های اخیر در افغانستان، پیامد های نا گوار انسانی را به جا گذاشت. طبق گزارش‌های رسمی، تاکنون ده‌ها نفر جان خود را از دست داده و صدها نفر آواره شده‌اند. این سیلاب‌ها به طور گسترده به زیرساخت‌ها، خانه‌ها و مزارع در سراسر کشور و مشخصا در ولایت های غزنی، پکتیا، جوزجان، غور، فراه، سمنگان، پروان، هلمند و ننگرهار آسیب رسانده و هزاران نفر را در معرض خطر ناامنی غذایی و کمبود آب آشامیدنی قرار داده است.
سه روزپیش وزارت دولت در امور رسید‌گی به حوادث گفت که از عید سعید فطر به این سو در نتیجه باران‌ها و سیلاب‌ها 66تن کشته و 36 تن دیگر زخمی شدند. در کنار آن ۲ هزار و ۶۲۷ خانه به گونۀ کامل یا جزئی تخریب شده است.
جانان سایق سخنگوی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث گفت که در نتیجۀ سیلاب‌ها ۲ هزار و ۱۷ راس مواشی هم تلف شدند و ۹۵ هزار و ۸۶۱ جریب زمین زراعتی هم از بین رفته است.
در همین حال دفتر هماهنگی امور بشردوستانۀ ملل متحد (اوچا) در افغانستان نیز از خسارات و تلفات باران‌ها و سیلاب‌های اخیر ابراز نگرانی کرده است.
اوچا به روز سه‌شنبه در صفحۀ ایکس خود نوشته بود که باران‌های شدید و سیلاب‌های اخیر در افغانستان در مجموع ۱ هزار و ۲۰۰ خانواده را متاثر کرده است.
چنانچه اشاره هم شد علاوه بر تلفات جانی و خسارات مالی، سیلاب‌ها پیامدهای ناگوار برای زندگی مردم به همراه داشته است. بسیاری از خانواده‌ها، عزیزان و خانه‌های خود را از دست داده‌اند و اکنون در شرایطی ناگوار و بدون سرپناه در برابرسردی و گرما، گزندگان طبیعت قرار دارند. سیل همچنین باعث شده تا بسیاری از مزارع و زمین‌های کشاورزی از بین رفته و شماری زیادی از مواشی تلف شوند که این امر معیشت بخش قابل توجهی از مردم را به خطر انداخته است.
هر چند وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث در رسیدگی به موقع به نیازمندان و آسیب دیدگان ناشی از سیل آب های اخیر اقدام کرد، اما چالش‌های نیز در این زمینه است که میشود فرایند امداد رسانی را دشوار سازد.
امدادرسانی به سیل‌زدگان با چالش‌های متعددی روبرو است. صعب‌العبور بودن بسیاری از مناطق آسیب‌دیده، کمبود منابع و امکانات، سروی دقیق و شناسای آسیب دیدگان، از جمله چالش‌های هستند که میتواند تا حدود پروسه امداد رسانی را متاثیر سازد. این عوامل باعث شده تا رساندن کمک‌های ضروری به سیل‌زدگان با کندی صورت بگیرد و بسیاری از مردم همچنان از نیازهای اولیه محروم باشند.
با این وجود پیامدهای ناشی از سیل، مردم این کشور را تحت تأثیر قرار داده و یکبار دیگر بر آسیب پذیری و نیاز مبرم افغانستان به کمک‌های بین‌المللی تأکید می‌کند. در این شرایط، همه کشورها و سازمان‌های بشردوستانه باید با همدلی و احساس مسئولیت، به یاری مردم افغانستان شتافته و برای کمک به آنها در عبور از این بحران دشوار، تلاش کنند.
سازمان‌های متعددی در افغانستان نیز فعال اند این نهادها باید نقش مهم در بسیج وهماهنگی کمک به اسیب دیدگان داشته باشند و برای مردم در جمع آوری کمک ها فراخوان دهند.
اقلامی مانند مواد غذایی، آب آشامیدنی، دوا، لباس و کمپل از جمله نیازهای اولیه سیل‌زدگان هستند، که باید در گام نخست این نیازمندی ها فراهم ومیان مردم توزیع شود.
جا دارد تا رسانه‌ها نیز در این شرایط سخت، نقشی کلیدی در اطلاع‌رسانی، جلب توجه افکار عمومی و همچنین بسیج کمک‌های مردمی و بین‌المللی برای یاری رساندن به سیل‌زدگان داشته باشند. انتشار گزارش‌ها و تصاویر دقیق از وضعیت سیل‌زدگان، می‌تواند به افزایش آگاهی عمومی و ترغیب افراد و سازمان‌ها برای کمک به این افراد نیازمند، کمک کند.
شهروندان نیز با به اشتراک گذاشتن اخبار و اطلاعات مربوط به سیل در افغانستان در شبکه‌های اجتماعی، می‌توانند به افزایش آگاهی عمومی در مورد این فاجعه و جلب توجه افراد و سازمان‌ها برای کمک به سیل‌زدگان، کمک کنند.
درس‌هایی برای آینده:
سیلاب‌های اخیر در کشور یک بار دیگر تاکید به ضرورت آمادگی برای مقابله با بلایای طبیعی در این کشور دارد. سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های مقاوم در برابر سیل، اجرای برنامه‌های مدیریت سیلاب و افزایش آگاهی عمومی در مورد خطرات سیل، از جمله اقداماتی هستند که می‌توان برای جلوگیری از تکرار چنین فاجعه‌ای در آینده انجام داد.
فاجعه سیل در افغانستان، یادآور رنج و سختی مردم این کشور است. با همدلی، کمک و تلاش مشترک، می‌توانیم به یاری آنها شتافته و در بازسازی زندگیشان سهیم باشیم.

اسفندیار

Related Articles

ځواب دلته پرېږدئ

ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *