افغانستانراپورونه

ممنوعیت ذبح حیوانات در سطح شهر و استقبال مردم از مسلخگاه‌های دولتی

شریعت:در شهر کابل هرگونه ذبح حیوانات و خرید و فروش گوشت بدون مهر و تایید وزارت صحت عامه ممنوع است. فعلا تمامی حیوانات کوچک و بزرگ ذبحه میشه در دو مسلخگاه بزرگ دولتی در ریشخور و شکردره با هزینه اندک و به گونه معیاری ذبح و گوشت شان با تایید بخش‌های صحی روانه بازار می‌شود. مسئولان این مسلخگاه‌ها می‌گویند تمامی معیارهای جهانی در این دو مسلخگاه در نظر گرفته شده و فعال است.
حیات الله خیبر مدیر اداری مسلخگاه دولتی ریشخور به روزنامه شریعت می‌گوید: تمامی مراحل ذبح حیوانات و معاینه آن در این مسلخگاه توسط دستگاه‌های کامیپوتری انجام می‌شود. از ذبح تا معاینه، شستشو، پوست کردن و نگهداری در سردخانه های معیاری به هدف صادرات به خارج از کشور. به گفته ایشان گوشت‌های آلوده به ‌بیماری نیز اینجا ضبط و توسط این دستگاه حریق می‌گردد.
داکتر اجمل از مسئولان بخش صحی مسلخگاهی ریشخور به روزنامه شریعت می‌گوید حیوانات پس از معاینه ذبح و گوشت‌های آن با تاپه و تایید بخش صحی اجازه ورود به بازار را پیدا می‌کنند. به گفته ایشان، تمامی گوشت ها به خصوص جیگر که بیشتر آلوده به بیماری است معاینه می‌شود و در صورت داشتن بیماری، در مسلخگاه ضبط و توسط دستگاه مخصوص لاشه سوز، به خاکستر تبدیل می‌شود. دستگاهی که به گونه معیاری ساخته شده و دود آن نیز فلتر می‌شود.
داکتر شاه‌ولی ابراهیمی به روزنامه شریعت می‌گوید استفاده از گوشت حیوان بیمار و حتی ذبح آن در داخل شهر و ریخته شدن خون حیوان، سبب انواع بیماری از جمله اسهالات می‌گردد. از نظر ایشان این اقدام حکومت سبب جلوگیری از شش نوع بیماری حیوانی در بین مردم گردیده است.
در این کشتارگاه فیس ذبح بز و گوسفند 350 افغانی و فیس ذبح گاو و شتر 1450 افغانی درنظر گرفته شده. قصابان خواهان کاهش آن هستند. مسئولان مسلخگاه، اما می‌گویند به زودی مرکز فروش حیوانات نیز در ساحه مسلخ فعال می‌گردد تا کرایه انتقالات حیوانات زنده از بین برود و مردم از همین جا خرید کرده و ذبح کنند.
مسلخگاه دولتی ریشخور در ساحه 25 جریب زمین حدود دو سال قبل اعمار و افتتاح شد. هدف از ایجاد این مسلخگاه، مصؤن سازی قصابی‌ها، حفط محیط زیست و زمینه سازی برای صادرات گوشت خوانده شده است.
این درحالی است که قبل از این روزانه دست‌‎کم 12هزار حیوان در پایتخت ذبح می‌گردید. اغلب در سطح شهر و بدون رعایت نکات بهداشتی. مورد که علاوه بر آلودگی‌های محیط زیستی، باعث شیوع بیماری‌های خطرناک حیوانی نیز می‌گردد.

داوودناظری

Related Articles

ځواب دلته پرېږدئ

ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *