افغانستان

وزیر امور مهاجرین:در جریان یک سال حدود سه میلیون مهاجر افغان به کشور عودت نموده اند

شريعت: معاون اداري رياست الوزرا در محفل تجليل از روز بين المللي مهاجرت گفت کشورها بايد مانع تطبيق پروژه هاي انکشافي افغانستان نشوند.

شريعت: معاون اداري رياست الوزرا در محفل تجليل از روز بين المللي مهاجرت گفت کشورها بايد مانع تطبيق پروژه هاي انکشافي افغانستان نشوند.

به گزارش خبرنگار آژانس باختر، از روز بين المللي مهاجرت به اشتراک مولوي عبدالسلام حنفي معاون اداري رياست الوزرا  و شماري از مقامات امارت اسلامي  و نماينده هاي موسسات بين المللي از سوي وزارت امور مهاجرين و عودت کنندگان در کابل تجليل شد.

در اين محفل، الحاج خليل الرحمن حقاني سرپرست وزارت امور مهاجرين و عودت کنندگان گفت به دليل تجاوز کشورها به افغانستان،  حدود هفت ميليون  افغان به کشور هاي همسايه و ديگر کشور ها مهاجر شدند و حدود دو ميليون افغان از اثر جنگ ها از مناطق اصلي شان، به مراکز ولايت ها بي جا شدند.

او گفت حالا نظام امارت اسلامي در کشور حاکم است و در سراسر کشور امنيت تامين شده است،  از افغاناني که در کشورها مهاجر هستند، مي خواهم که به کشور برگردند و به زندگي خود در وطن شان ادامه دهند.

او گفت امارت اسلامي خدمت به مردم را از جمله مسووليت هاي اصلي خود مي داند و براي معيشت و تهيه مسکن برکشت کنندگان متعهد است.

حقاني ياد آور شد که در جريان يک سال، حدود سه ميليون مهاجر از ايران، پاکستان     ص7

 و ديگر کشورها به کشور برگشته اند.

در همين حال پيام ملا محمد حسن آخند رييس الوزراي امارت اسلامي توسط مفتي انعام الله سمنگاني  رييس مرکز رسانه هاي حکومت به خوانش گرفته شدکه در اين پيام، علل مهاجرت افغانان، تجاوز قشون سرخ و  امريکا و هم پيمانان آن، عنوان شده است .

در اين پيام ، از کشور هاي ايران و پاکستان خواسته شده است تا حقوق مهاجرين افغان را  مطابق معيار هاي بين المللي در نظر گرفته تا افغانان درآن کشور ها زندگي باعزت داشته باشند .

در اين پيام، رييس الوزرا به برگشت مهاجرين افغان به کشور تاکيد کرده است .

در اين محفل مولوي عبدالسلام حنفي معاون اداري رياست الوزراي  امارت اسلامي، علت مهاجرت افغانان را خشکسالي، جنگ و تجاوز خارجي‌ها، مشکلات اقتصادي  و تعزيرات عنوان کرد و گفت کمک‌هاي بشري براي مردم افغانستان بسنده نيست.

او گفت» از کشورها مي خواهم که مانع تطبيق پروژه‌هاي انکشافي مانند پروژه تاپي،  تاپ، راه آهن  و ديگر در افغانستان نشوند .

او گفت تطبيق پروژه‌هاي انکشافي، مانع مهاجرت شهروندان به بيرون از کشور مي‌شود و باعث کار براي مردم افغانستان مي شود.

او از کشورهاي همسايه، منطقه و فرا منطقه خواست تا در تهيه  آب آشاميدني،  مسکن و ديگر ضروريات برگشت کنندگان، امارت اسلامي را همکاري و کمک کنند.

مولوي حنفي گفت موسسات و کشورها بايد در بخش‌هاي صحت، تعليم و تربيه  و کاريابي براي جوانان سرمايه گزاري کنند.

در همين حال، معاون سازمان مهاجرت بين المللي درافغانستان  گفت از سال 1992 تا به حال، اين سازمان در افغانستان در بخش‌هاي مختلف فعاليت مي کند.

او گفت اين سازمان در بخش‌هاي مختلف براي برگشت کنندگان و بي‌جا شده‌هاي داخلي برنامه‌ها دارد  و در بخش‌هاي مختلف آنان را کمک مي‌کند تا به حال هفت صد هزار برگشت کننده را کمک کرده است .

او گفت اين سازمان براي کمک به برگشت کنندگان و بي جا شده‌هاي داخلي، متعهد است .

در اين محفل، معاون کمشنري عالي سازمان ملل متحد در امور  پناهندگان گفت»

چالش‌هاي مهاجرين بسيار زياد شده است و بايد در اين روزها کار زياد صورت گيرد، زيرا روند مهاجرت مغلق است.

او گفت اين سازمان پاليسي‌هاي زيادي در اين راستا  تهيه کرده است،  تا کار بيشتر  شود.

او گفت اين سازمان براي برگشت کنندگان  در نقاط  مختلف کشور کمک مي کند.

در همين حال مهاجر فراهي معين امور نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ گفت مجبوريت‌ها و فشارها، باعث مهاجرت افغانان در کشورهاي بيروني شده است  که در اين وقت با مشکلات زيادي خود را به آن کشورها مي رسانند، حالا تبليغات و پروپاکندها سبب شده است تا افغانان به کشور برنگردند.

از روز بين المللي مهاجرت همه ساله از سوي کشورها تجليل مي شود. در اين مراسم، روي مشکلات و چالش‌هاي مهاجرين و پيدا کردن راه‌هاي حل براي آن بحث مي شود.

Related Articles

ځواب دلته پرېږدئ

ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *