افغانستانراپورونه

اعمار یک منار تاریخی غزنی در کابل

شاروالی کابل به همکاری شرکت مخابراتی افغان بیسیم به تازگی از ساخت یک منار تاریخی در کابل رو نمایی کرد.
این منار روبرداشت شده از یک سازه تاریخی ولایت باستانی غزنی می‌باشد که در چهار راهی پل سرخ از مربوطات ناحیه سوم شهر کابل اعمار شده است. مقامات در شاروالی کابل می‌گویند که برنامه های زیباسازی شهری با حفظ ارزش های ملی و تاریخی در نقاط بارز شهر تطبیق می شود و یکې آن؛ ساخت مناره تاریخی ولایت غزنی بوده که با سبک معماری قدیم به صورت معیاری و اساسی به ارتفاع 13 متر با استفاده از تولیدات داخلی به همکاری شرکت افغان بیسیم طی مدت دو ماه ساخته شد تا در سیمای این قسمت از شهر تغییر مثبت ایجاد گردد.
محمدنبی عثمانی، معینِ امور اجتماعی و فرهنگی شاروالی کابل که در افتتاح و رونمایی این منار صحبت می‌کرد، گفت که شاروالی کابل افزون بر ساخت سرک‌ها و خدمات شهری دیگر، به ایجاد زیبایی‌های شهری نیز توجه دارد؛ زیرا به گفته او در دید روانی شهروندان مؤثر واقع خواهد شد. وی تاکېد کرده، گفت که در آینده نیز برنامهٔ زیباسازی شهر توسط شاروالی کابل در نقاط مختلف توسعه خواهد یافت.
در همین حال ولی‌گل جواد، رئیس امور کلتوری شاروالی کابل، گفت: نماد مناره تاریخی ولایت غزنی به ارتفاع ۱۳ متر با حفظ ارزش‌های ملی و تاریخی با همکاری شرکت افغان بیسیم به ارزش ۵ میلیون افغانی به مدت ۶ ماه کاری به شکل کلاسیک (۸ ضلعی) و سبک معماری قدیم ساخته شده است که شامل مرمت‌کاری و تنویر بوده و این منار به هدف اینکه در چهره و سیمای این ساحه تغییر مثبتی را ایجاد کند اعمار شده است.
در عین حال علی الله سروری، رئیس شرکت مخابراتی افغان بیسیم از برنامهٔ زیبا سازی شهر توسط شاروالی کابل اعلام حمایت نموده، گفت که در آینده نیز با شاروالی کابل همکاری بیشتر خواهند نمود.
مجتبی یکتن از باشندگان محل ضمن ابراز خرسندی از ساخت این منار تاریخی در یکې از نقاط مزدحم شهر کابل، از شاروالی کابل خواست تا در مکان های دیگر شهر نیز بناهای تاریخی را اعمار کند، تا از یک‌سو به زیبایی شهر افزوده شود و از طرف دیگر از یادگاری اثارهای تاریخی در اذهان مردم نهادینه شود.
وی از سکتور خصوصی و سرمایه‌داران ملی نیز خواست تا در آبادی شهر سهم گیرند و نقش شهروندی‌شان را ایفا نمایند تا سبب خوشی بیشتر هموطنان شود.
منارهای غزنی دو منار تاریخی با سابقه بیشتر از ۸۰۰ سال شناخته شده ترین بنای تاریخی شهر غزنی و از جمله یادگارهای حکومت غزنویان می‌باشد. این منارها در سدهٔ ۱۲ میلادی که قاعده و تهداب آن‌ها در سیستم انجینیری عصر غزنویان به شکل ستاره هشت‌ضلعی می‌باشد با ارتفاع حدود ۲۰ متر و فاصله ۶۰۰ متر از یک‌دیگر اعمار شده و نحوه ساخت این مناره‌ها در هنر معماری اسلامی جایگاه ویژه‌ای دارد. اسفندیار

Related Articles

ځواب دلته پرېږدئ

ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *