افغانستانراپورونه

شاروالی کابل: قانونِ برای خانه‌‌های زور آباد تصویب شده‌است

شریعت: از آنجای که مردم افغانستان، سالیان زیادی را در جنگ سپری نموده‌اند؛ شهروندان اما از بابت جنگ‌های دوام‌دار مجبور شدند که از ولایات مختلف به مرکز کوچ نمایند و از امنیت نسبی و امکانات شهری همرا با اعضای خانواده شان استفاده نمایند. شهروندان که دامنه‌های کوها را از ناچاری برای زند‌گی شان انتخاب نموده‌اند.
اما این‌ خانه‌ها از سوی ریاست شاروالی کابل زور آباد عنوان داده شده و دامنه‌های کو‌ها را مُلکیت دولتی و فضای سبز می‌داند. شهروندان که از ناچاری و بابت وضعیت بدِ اقتصادی دامنه‌های کو‌ها را بخاطر ادامه‌ی زندگی شان انتخاب نموده و اگر توان مالی میداشتن مکان‌هایدرست و مناسب را برای زندگی شان انتخاب می‌کردند.
شهروندان که کتابچه‌ی صفایی دارند و همه ساله با شروع سال جدید می‌روند و مطابق به تصویب جایداد شان که از سوی ریاست شاروالی کشور قبلاً تثبیت شده بود پولِ صفایی می‌پردازند.
اما نعمت‌الله بارکزی، مشاور فرهنگی ریاست شاروالی کابل به روزنامه‌ی شریعت گفت که خانه‌های که در دامنه‌های کو‌ها از سوی شهروندان ساخته شده زور آباد است و مُلکلیت دولتی‌است: «خانه‌های که در دامنه‌های کو‌ها ساخته شده زور آباد است و کتابچه‌ی صفایی سند مالیکیت شخصی شده نمی‌تواند».

وی نیز اشاره نمود که برای خانه‌های که در دامنه‌های کو‌ها ساخته شده قانون تصویب شده است: «برای خانه‌های که در دامنه‌های کوها ساخته شده قانون تصویب شده و وزارت عدلیه در رائس آن قرار دارد».
آقای بارکزی از چگونه‌گی و محتوای قانون ابراز بی خبری کرد اما می‌گوید:«قانون مشخص در قسمت استراد زمین‌ های غصب شده وجود دارد که از سوی کمیسیون غصب زمین‌ها تعقیب و اجراآت می‌شود.»
این‌درحالیست که مالک‌های خانه‌های که در دامنه‌های کوها به‌سر می‌برند اکثراً از وضعیت اقتصادی خوبی برخوردار نیستند. شهروندان که از ناچاری دامنه‌های کو‌ها را با وجود مشکلاتِ نبود آب و سایر سهولت های زندگی قرار دارند و با آن هم کتابچه‌های صفایی را با پول هنگفت بدست آورده‌اند و همه ساله نظر به تثبیت ریاست شاروالی کابل پرداخت می‌نمایند.

ببرک قیومی

Related Articles

ځواب دلته پرېږدئ

ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *