لیکنېمقالی اوتبصرې

امارت اسلامی در تلاش احیای اقتصاد کشور

پس از به حاکمیت رسیدن امارت اسلامی افغانستان آنچه از منظر اقتصادى در این کشور اتفاق افتاده و یا در شرف وقوع می‌باشد بی مانند بوده و تاریخ افغانستان حد اقل در پنح‌دهه اخیر گواه چنین ساخت و سازها نبوده است.
امارت اسلامی با رویکرد فعال اقتصادی تا کنون ثابت کرده و توانسته اقتصاد شکننده کشور را به خوبی نظم و نسق دهد و از حاشیه به متن بکشاند.
پیش از این افغانستان همواره متکی به کمک‌های جامعه ملل بود و در تطبیق پروژهای زیر ساختی نمی‌توانست مستقلانه عمل کند. اما در کمتر از دو سال شهروندان گواه رویدادهای بزرگ اقتصادى بودند که با تطبیق آنها این کشور گام بلندی را در راستای خودکفایی و رشد اقتصادى برداشته است.
با این حال دو روز قبل ملا عبدالغنی برادر معاون اقتصادی رییس الورزا و عبداللطیف منصور، وزیر وزارت انرژی و آب کار ساخت کانال‌های بند بخش آباد فرارود را برای آبیاری زمین‌های زراعتی در ولایت فراه افتتاح کردند.
آقای برادر در مراسم افتتاحیه این کانال گفت: «بند بخش آباد یک پروژه مهم و حیاتی برای ولایت فراه است و ما در تکمیل این پروژه در کنار مردم فراه استیم. ما این قول را فقط در حرف نه بلکه در عمل با اخلاص فراوان انجام خواهیم داد.»
او این پروژه را در جهت حل مشکلات مرم فراه دانست و گفت که «باید سال گذشته تلاش می‌کردیم تا امسال آب این سد را ذخیره کنیم و هدر نرود.»
معاون اقتصادی رییس الوزرا تاکید کرد: «از امکانات موجود برای تکمیل کارهای باقیمانده بند بخش آباد استفاده خواهیم کرد و همچنین از شرکت قراردادی می‌خواهیم کارهای محوله را با صداقت و اعتماد به پایان برساند.»
گفته می‌شود بند بخش آباد ظرفیت آبیاری بیش از ۶۸ هزار هکتار از اراضی زراعتی با کانال ۵۰ کیلومتری سمت راست و ۵۲ کیلومتری کانال در سمت چپ را دارد که به زودی کار آن تکمیل خواهد شد.
در کنار اینکه در حال حاضر افتتاح این کانال چقد ایجاد اشتغال‌زایی و فرصت‌های کاری را برای باشندگان آن ولایت به میان آورده است، اما با بهره برداری این کانال بی‌گمان تغییرات قابل ملاحظه‌ای بر وضع زندگی ساکنین در ولایت فراه رونما می‌گردد و تاثیرات غیر مستقیم آن بر زندگی تمام شهروندان افغانستان دیده خواهد شد.
از سوی هم یک‌سال و اندی قبل با روی دست گرفتن پروژه بنیادی بند قوش‌تیپه در ولایت فاریاب از بودجه ملی که یک چشم انداز روشن برای توسعه اقتصادی کشور را تعریف میکند و باعث ایجاد هزاران شغل در آن ولایت شده است، یک اقدام بی مانند دیگر بود که حد اقل در نیم قرن گذشته در افغانستان پیشینه نداشته است.
ثبات پول افغانی، تمویل بدوجه ملی از عواید داخلی، افزایش بیلانس صادرات و افتتاح ده‌ها پروژه خرد و بزرگ از مواردی دیگر است که می‌توان به آن به صفت گام‌های مهم اقتصادى اشاره کرد.
امارت اسلامی تا کنون حمایت همه جانبه از تجاران و سرمایه گذاران داشته و با توجه به آن ۲۰ ماه ثور را به عنوان روز ملی صادرات نام گذاری کرد و به تعقیب آن هفته چهارم ماه ثور به عنوان«هفته صنعت» از سوی حکومت گرامی داشت شد و به مناسبت آن نمايشگاه بین‌المللی کابل برای چندمین روز برگزار گردید و مقامات حکومت امارت اسلامی در روز افتتاح و اختتام این نمایشگاه گفتند که امارت اسلامی آماده فراهم آوری هر نوع تسهیلات برای صنعت کاران می‌باشد. آنها تأکید کردند که آماده فراهم سازی تمام تسهيلات لازم برای سرمایه گذاران خارجی و داخلی و همچنان صنعت کاران می‌باشند.
در جنب این‌ها اخیراً وزارت خارجه امارت اسلامی در یک اعلامیه از افتتاح دهلیز تجاری میان چین و پاکستان که افغانستان هم جزی از این پروژه می‌باشد استقبال کرده و گفته است که با ایجاد این دهلیز افغانستان با کشورهای منطقه و اروپا وصل خواهد شد.
با این همه و در نگاه کلی می‌توان اذعان داشت که امارت اسلامی با توجه به اهمیت اقتصاد در جامعه و کشور رویکرد فعال و همه جانبه را در این زمینه روی دست گرفته و تلاش می‌کند تا افغانستان را از بحران اقتصادى که پیوسته سر دچارش بوه نجات دهد و اقتصاد شکننده را به رشد و بالندگی برساند.
هرچند این مسیر ممکن فراز و نشیب‌های را به همراه داشته باشد و برخی مداخلات و سنگ‌اندازی‌ها را از سوی شماری از کشورها در پی داشته باشد، اما اراده قاطع حکومت می‌تواند بر همه نابسامانی‌ها غالب شود و یک اقتصاد پویا و مطمین برای افغانستان را رقم بزند.
بناً می‌طلبد تا شهروندان نیز در کنار حکومت امارت اسلامی افغانستان بی‌ایستند و این حکومت را در راستای به تحقق رساندن افغانستان به یک جایگاه بلند اقتصادى که مردم و نظام سزاوار آن است همکاری کنند.

اسفندیار

Related Articles

ځواب دلته پرېږدئ

ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *