لیکنېمقالی اوتبصرې

باران‌های بهاری و احتمال سیلاب‌ها

باران‌های موسمی علاوه از اینکه برای کشت و کار و سرسبزی بی‌نهایت مؤثر است، تورم با سرازیر شدن سیلاب‌ها نیز می‌باشد بناءً نباید از جاری شدن خطرات ناشی از آن را فراموش نماییم. زیرا طی سالیان متمادی شاهد خسارات سیلاب‌ها در ولایات مختلف کشور بوده‌ایم.
طوری که در چند روز گذشته از اثر ریزش باران و ژاله‌ در ولایات شمال کشور که باعث سرازیر شدن سیلاب‌های شدید گردیده خسارات زیاد مالی و جانی را به هموطنان عزیز ما رسانیده است.
ولایات فاریاب، بادغیس، سرپل و جوزجان از جمله ولایاتی اند که از اثر سیلاب‌های ویرانگر متضرر گردیده‌اند.
در ولایات مختلف کشور نقاط آسیب‌زا و جاهایی که تحت تهدید سیلاب قرار دارد به مردمان محل و مسئولین محلی معلوم و قابل تشخیص است در صورت امکان و توان همان نقاط آسیب‌پذیر قبل از سرازیر شدن سیلاب از سوی مردمان محل دیوار و سد گردد و اگر از توان مردمان محل و مسئولین محلی به دور باشد بهتر است نهادهای ذیربط دولتی در جریان گذاشته شوند.
تا با تشخیص نقاطی مورد نظر مسیر سیلاب‌ها تنظیم و نقاط آسیب‌پذیر دیوار و مستحکم گردد. زیرا در صورت بروز سیلاب‌های خطرزا علاوه از این‌که منازل رهایشی مردم ویران و خراب می‌شود زمین‌های زراعتی و باغ‌های که در مسیر سیلاب قرار دارد نیز از میان برداشته شده و خراب می‌گردد.
در زمینه جلوگیری از حوادث غیر مترقبه بهتر است اداره ضد حوادث و مسئولین آن با همکاری و تفاهم ادارات محلی و مردمان محل قبل از قبل تدابیر لازم اتخاذ نموده جلو آفت‌های ویرانگر را که سبب مرگ و میر و ویرانی خانه، باغ و زمین‌های زراعتی مردم می‌گردد، گرفته و اضرار آفات در حد اقل قرار گیرد.
قابل ذکر است هر سال سیلاب‌ها و دیگر آفت‌ها؛ چون: زلزله، آتش‌سوزی و سرازیر شدن سیلاب‌های از مردم ناتوان ما قربانی مالی و جانی می‌گیرد.
از اداره محترم ضد حوادث امید برده می‌شود و جهت جلوگیری قبل از وقوع حادثات رسیدگی صورت گیرد.
در کشورهای با امکانات همچو آفات به وقت و زمان مناسب مهار و جلو آن گرفته می‌شود، اما در جامعه ما بعد از وقوع حادثه برای متضررین یک مقدار مواد خوراکی و چادر کمک می‌شود که این درد مردم را درمان نمی‌کند.
بایسته است به غرض جلوگیری از حوادث احتمالی از قبل یک مقدار هزینه در نظر گرفته شود و در بعضی موارد که ایجاب می‌نماید قبل از بروز حادثه تدابیر لازم اتخاذ گردد و در بعضی موارد دیگر که ایجاب رسیدگی بعد از حادثه را می‌نماید آمادگی لازم داشته باشند، تا باشد هموطنان درد دیدۀ ما از حوادث احتمالی محفوظ و در امان باشند.

استوار

Related Articles

ځواب دلته پرېږدئ

ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *