مقالی اوتبصرې

تصمیم سازمان ملل مبنی بر ماندن در کنار مردم افغانستان

تصمیم سازمان ملل مبنی بر ماندن در کنار مردم افغانستان، یک تصمیم خلاقانه است که نشان می دهد، مسایل بشری جدا از برنامه سیاسی محاسبه می شود.
مبصرآژانس باختر می نگارد؛ در یکی دو ماه اخیر برخی از مسایل، روابط میان امارت اسلامی و شماری از کشور ها و نهاد های جهانی را دستخوش تحولات کرد ، مگر دیپلماسی فعال امارت اسلامی و برخورد معقولانه به قضایا باعث شد که وضعیت سیر مثبت و فعال را در پیش گیرد.
در این میان، تصمیم یوناما یا دفتر سیاسی سازمان ملل که بر بعضی از برنامه و اقدامات امارت اسلامی ایراد هایی داشت و کار شمار زیادی از کارکنان خود را تعلیق کرده بود ، در خور بحث است؛ این مشکل تا اندازه پیش رفت که یوناما میان ماندن و رفتن یکی را انتخاب کند. شماری از کشور ها به این مشکل دامن زدند و تلاش کردند تا سازمان ملل در شرایط دشوار افغانستان را ترک کند، مگر انتونیوگوتریش سرمنشی سازمان ملل در نشست دوحه که هفته گذشته به میزبانی سازمان ملل و با شرکت نمایندگان ۲۵ کشور ونهاد های جهانی در رابطه به افغانستان برگزار شد، اعلام داشت که سازمان ملل در کنار مردم افغانستان باقی می ماند و این جواب مناسب برای آنانی بود که تلاش داشتند سازمان ملل را وادارند که افغانستان را ترک کند و به این ترتیب برنامه انزوا امارت اسلامی را تا مرحله تطبیق بکشانند. بیرون شدن سازمان ملل از افغانستان باعث می شد که نهاد و سازمان های دیگر جهانی هم افغانستان را ترک کنند و به این ترتیب مغرض ترین برنامه که انزوا امارت اسلامی است، تحقق می یافت.
مگر سازمان ملل در یک تصمیم خلاقانه، ماندن در کنار مردم افغانستان را ترجیح داد و به این ترتیب ثابت کرد مسایل بشری نسبت به برنامه سیاسی اولویت دارد وتقویت تلاش‌های بشردوستانه در حمایت از مردم افغانستان، همچنان ادامه خواهد یافت.
از طرف دیگر، ماندن ملل متحد و نهاد های مرتبط به آن در افغانستان، نشان می دهد که امارت اسلامی توانسته است، معقولیت عملکرد خود را ثابت کند و این نهاد ها را در کنار مردم افغانستان حفظ کند .
بدون شک دیپلماسی آرام و سازنده امارت اسلامی، نمایانگر اعتماد کشور های بیرونی به بهبود وضعیت در افغانستان است و این که امارت اسلامی می تواند، وضعیت کشور را به سمت مثبت هدایت کند.
ادامه کار سازمان ملل در افغانستان، یک امتیاز نیست بل نمایانگر آن است که امارت اسلامی دارد جایش را به عنوان یک واقعیت سیاسی و رهبری کننده درافغانستان ثابت می کند و نسبت به همکاری و همگرایی منطقه یی و فرا منطقه یی دیدگاه فعال دارد و در تعامل با کشور های جهان رویکرد مثبت داشته است و حضور آن در صحنه سیاسی افغانستان از سوی جامعۀ جهانی در حال پذیرفته شدن است.

تحلیل سیاسی

Related Articles

ځواب دلته پرېږدئ

ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *