لیکنېمقالی اوتبصرې

نباید از مهاجران استفاده سیاسی شود

در حالی که مقام های پاکستانی در نظر دارند، مرحله دیگری از اخراج مهاجران افغان از آن‌کشور را روی دست گیرند، مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی ریاست الوزرا امارت اسلامی گفته است؛ نباید از مهاجران استفاده سیاسی شود.
مبصر آژانس باختر می‌نگارد؛ حکومت پاکستان در نظر دارد که مرحله دوم اخراج مهاجران افغان از آن‌کشور را بعد از نیمه دوم ماه اپریل سال روان میلادی روی دست گیرد.
حکومت موقت پاکستان قبل از این بخشی اعظمی از مهاجران افغان را به دلایل کاذب از آن‌کشور اخراج کرد، یکی از دلایل حکومت موقت پاکستان برای اخراج مهاجران افغان، نگرانی‌های امنیتی بود، نگرانی‌های که به مهاجران افغان ربطی نداشت وندارد.
مگر حکومت موقت پاکستان به اشاره جنرال های ارتش، خواست که با اخراج دسته جمعی مهاجران افغان، امارت اسلامی در افغانستان را در ابعاد مختلف در تنگنا قرار دهد، در حالی که امارت اسلامی توانست در برابربرنامه مذبوحانه اخراج مهاجران افغان ایستادگی کند و با وجود مشکلات در افغانستان که بیشتر جنبه اقتصادی داشت، از برگشت کنندگان اجباری خوب استقبال شد و با آنان کمک‌های لازم صورت گرفت و برای ادغام دو باره شان با جامعه کارهای زیادی انجام شد.
این در حالی بود که بسیاری کشور ها و نهاد های جهانی از حکومت موقت پاکستان خواسته بودند که روند اخراج مهاجران را متوقف کند، چون این برنامه از جای دیگر طرح شده بود، حکومت موقت پاکستان در برابر تقاضا جامعه ی جهانی عاجز بود و روند اخراج را ادامه داد.
حالا نیز همان اتهام بندی و مشکل تراشی ها است، اتهام و مشکلات به آدرس مهاجران افغان بسته می‌شود که اصلا به آنان ربطی ندارد، مگر حکومت پاکستان برای مرحله دوم اخراج مهاجران افغان برنامه ریزی کرده که بدون شک با این کار، همان اهداف اولی که تکرار می‌شود، به «چالش کشیدن امارت اسلامی و در تنگنا قرار دادن این نظام»
حلقاتی درپاکستان اند که دید شان در برابر افغانستان، همچنان اغراض آمیز، سلطه گرایانه و امتیاز طلبانه است در حالی که امارت اسلامی در روابط کشور های، باور به روابط متوازن دارد که در آن تعریفی از امتیار خواهی و امتیاز طلبی نباشد و اصلا امارت اسلامی امتیازدهی نیست، بل بررعایت منافع دو طرفه و روابط متوازن تاکید دارد.
در چنین یک وضعیت است که بحث اخراج مهاجران پیشکش و مسئله مهاجران سیاسی ساخته می‌شود و سیاسی دنبال می‌گردد، در حالی که مسئله مهاجران تعریف عاطفی و ابعاد حقوقی دارد که هیچگاه با سیاست و امنیت گره خورده نمی‌تواند.
مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی ریاست الوزرا در دیدار اخیر خود با معاون امور بشری یوناما و رییس اداره بشری و انکشافی سازمان ملل متحد به همین نکته تماس گرفته است و تاکید داشته است که نباید از مهاجران استفاده سیاسی صورت گیرد. از دید او «اخراج مهاجران افغان از پاکستان در شرایط کنونی، روند کمک رسانی و وضعیت بشری را آسیب می‌رساند.»
تنها مقام.های امارت اسلامی نیستند که بر رفتار غیر معقولانه مقام‌های پاکستانی با افغانها مهاجر انگشت انتقاد می‌گیرند، بل دپیلمات سازمان ملل هم برخورد حکومت پاکستان با مهاجران را نادرست خوانده و از آن به عنوان مانع در برابر کمک‌های بشری یاد کرده است.
فراموش نشود که افغانها نه تنها مخل امنیت در پاکستان نیستند، بل در رشد اقتصاد پاکستان به گونه یی مستقیم و غیر مستقیم تقش داشته و در گردش چرخه اقتصاد آن کشور فعال بوده اند، امروز افغانها یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران خارجی در پاکستان اند.
معقول این است که مقام‌های پاکستانی در برخورد و راهکار خود با مهاجران افغان تجدید نظر کنند، منطقی و دور اندیش باشند، افغانان روز های دشوار را سپری خواهند کرد، مگر برخورد نا شایسته و دشوار را در ذهن‌ها حک می‌کنند.
بهتر است که پاکستان در چوکات کنوانسیون‌های جهانی عمل کند، نباید مهاجران حربه و ابزاری برای مقاصد سیاسی باشند.

تبصره

Related Articles

ځواب دلته پرېږدئ

ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *