ټولنه اوکلتورلیکنې

اهمیت حجاب از نظر اسلام

حجاب که بمعنی پوشش خاص زنان است و زنان مسلمان به پوشیدن آن مکلف شده است یکی از موثرترین اسباب و وسایلی است که در عفت، پاکدامنی اجتماعی و فردی و تطهیر جامعه از لوث رذایل و انحطاط اخلاقی نقش غیر قابل انکار دارد با در نظر داشت همین ملحوظ مهم وحیاتی در آیات متعدد قرآنی و احادیث زیادی به پوشیدن این نوع پوشش دستور داده است. چنانکه در آیه مبارکه (31) سوره النور در این خصوص الله متعال چنین می فرماید: ترجمه: «و به زنان مومن بگو: (چشمان خود را از نامحرمان ) بپوشند و شرمگاه خود را حفظ کنند و پاکدامنی ورزند. و زینت خود را ظاهر نسازند مگر آنچه از آن آشکار است و باید که چادرهای خود را بر گریبانهای خود بیندازند.» در این آیه مبارکه که به آیت ستر مشهور است به صراحت امر داده شده است که زنان همان طوری که چشم های خود را از دیدن نامحرم، مردان اجنبی و بیگانه باید محافظت کنند بخاطر جلوگیری از ظاهر شدن زینت خود که موجب بروز فتنه در جامعه می گردد باید تدبیر بسنجند و هیچ تدبیری موثر تر و معقولتر از اختیار نمودن حجاب و پوشش خاص دراین زمینه نیست.
و همچنان در آیه مبارکه (33) سوره لاحزاب نیز چنین آمده است.
ترجمه: «و درخانه های تان قرار گیرید و همچون زینت نمایی روزگار جاهلیت پیشین خود نمایی نکنید.»
دراین آیۀ مبارکه نیز از بیرون شدن بدون نیاز زنان از خانه، تبرج وخود نمایی زنان درمحضر عام که در زمان جاهلیت مروج بوده است منع شده است، چون زینت نمایی زنان باعث بروز فتنه در جامعه گشته و موجب رسیدن آسیب های روحی و روانی برای زنان می گردد؛ ولی با اختیار نمودن و پوشیدن حجاب در بیرون از خانه هم از جامعه بروز فتنه ها محفوظ می ماند و هم روح و روان زنان آسیب نمی بیند.
همچنان در آیه مبارکه (53) سوره الاحزاب الله متعال چنین می فرماید: ترجمه: «و چون از زنان پیغمبر متاعی خواستید ازپس پرده از ایشان بخواهید، این برای دل هایتان و دل های آنان پاکیزه تراست.»
در این آیۀ مبارکه به صراحت گفته شده است با وجود اینکه زنان پیامبر (ص) مادران مؤمنان اند، ولی بازهم هرگاه خواستید با آنها هم کلام شوید باید این گفتگو از پشت پرده صورت گیرد که این باعث تزکیه و پاکی قلب ها می گردد.
پس قابل دقت است هرگاه در مورد امهات المومنین دستور الهی چنین است در مورد عامۀ زنان دستور رعایت حجاب و ستر موکدتر و شدید تر خواهد بود؛ چون زمینه وقوع در حرام و فتنه در خصوص عامه زنان نسبت به زنان پیامبر (ص) بیشتر و سهل ترخواهد بود. در آیه مبارکه (59) سوره الاحزاب نیز در خصوص پوشیدن جلبات و چادر مخصوص چنین آمده است: ترجمه: این پیغمبر به زنانت و دخترانت و زنان مومنان بگو: چادرهایشان را برخود بیندازند.»
در این آیه مبارکه هم به پوشش جلباب و چادر مخصوص که از زینت نمایی زنان در محضر عام جلوگیری کند دستور داده شده است تا از این طریق راه های وقوع فتنه و حرام بسته شده و از ملوث شدن افراد جامعه در رذائل اخلاقی جلوگیری صورت گیرد.
همچنان با در نظر داشت اهمیت و جدیت این مسأله دراحادیث متعدد نیز بر لزوم استفاده از حجاب و پوشش خاص برای زنان در محضر عامه: مردم تاکید شده است چنانکه در روایتی در این خصوص چنین آمده است:
ترجمه: «زمانی که رسول الله (ص) برای زنان دستور داد تا درعیدگاه بروند، زنان گفتند که ای رسول خدا بعضی از زنان چادر و پوشش خاصی خود را ندارند تا بپوشند و بیرون شوند. رسول الله (ص) فرمودند: باید خواهران شان از چادرهای خود به آنها بپوشانند.
از این حدیث بسیار به وضاحت معلوم می گردد که صحابیات و زنان مسلمان درعصر طلایی نبوت و خیرالقرون بدون رعایت نمودن حجاب و پوشش خاص از خانه های خود بیرون نمی شدند وهمین خاطر از رسول خدا (ص) در مورد رفتن زنان که چادر نداشتن به عیدگاه پرسان کردند و رسول اکرم (ص) راه حل معقول و منطقی را برای آنها بیان فرمودند که از چادر و حجاب خواهر خود استفاده کنند؛ ولی رفتن بدون حجاب را برای شان اجازه نداد که این خود نشان دهنده اهمیت و مبرمیت حجاب در تعلیمات رسول الله (ص) باشد و اصحاب پیامبر (ص) نیز به آن اهتمام می کردند.
وهمچنان در روایت دیگری نیز دراین خصوص از عایشه رضی الله عنها چنین نقل شده است:
ترجمه: عایشه رضی الله عنها می فرماید: رسول الله (ص) وقتی که نماز صبح را اداء میکرد زنان درحال ازمسجد بر می گشتند که در چادرهای خود پیچیده می بودند و هیچ کس آن ها را در تاریکی نمی شناخت
از این روایت هم به وضوح معلوم می گردد که در عصر طلایی نبوت و خیرالقرون زنان مسلمان از حجاب و پوشش مخصوص در بیرون از خانه های خود حتی در مساجد استفاده می کردند، پس حالا که در زمان اوج فتنه ها زندگی داریم بخاطر حفظ مصؤونیت زنان و تطهیر جامعه لازم است از این نوع پوشش های مناسب اسلامی استفاده گردد، تاهم زنان مومنه از چشمان حریص مردان چشم چران مصؤون بمانند و هم جامعه به سویی بی حیای سوق داده نشود.
در روایت دیگر نیز ازعائشه رضی الله عنها در این خصوص چنین روایت شده است. ترجمه: «ام المومنین عایشه رضی الله عنها می فرماید که در سفر حج قافله ها از نزد ما می گذشتند درحالیکه ما همرای رسول الله (ص) درحالت احرام بودیم، پس هرگاه صاحبان قافله به ما نزدیک می شدند هر یکی ازماها چادر خود را بر روی خود می انداخت و هرگاه آنها دور می شدند باز روهای خود را باز میگردیم.»
دراین روایت نیز به اهمیت حجاب و پوشش مخصوصی که چهره و روی خانم ها را از اجانب مستور نگهدارد حتی در سفر حج و درحرام حکایت شده است، پس درحالات عادی و درعصر اوج فتنه ها که زمینه و اسباب به بی راهه کشانیدن مردان و زنان ازهر وقت دیگر بیشتر و سهل تر است اهمیت اختیار نمودن این نوع پوشش خاص ورعایت نمودن حجاب اسلامی بیشتر از هر وقت دیگر خواهد بود.
درآخر به طور خلاصه باید گفت که با در نظر داشت ایات و روایات ذکر شده که در آن ها به اهمیت و مبرمیت حجاب و پوشش مخصوص زنان در بیرون از خانه به منظور حراست از عفت وعزت زنان و بخاطر جلوگیری از اشاعه ی فحشاء و ازاله منکرات تاکید شده است و زنان مسلمان نیز در عصر نبوت وخیر القرون به آن پابند بوده و التزام داشتند پس در شرایط کنونی و در این عصر اوج فتنه ها بخاطر تزکیه و تطهیر جامعه از شیوع انحطاط و رذایل اخلاقی، مصوونیت وحراست عفت زنان لازم است حجاب را در بیرون از خانه ها جدی بگیرند و به تبلیغات زهراگین، فریب دهنده و میان تهی دشمنان اسلام که به نام دفاع از حقوق زنان در بی عزتی زنان و از هم پاشاندن شیرازه کانون مقدس خانواده اند گوش ندهند چون دشمنان اسلام در کشور های اسلامی با این شعارهای اغوا کننده و فریب دهنده خود و با ابزار قرار دادن زنان و شکار نمودن آنان در پی اشاعه فحشاء، بداخلاقی و منکرات بوده تا به این وسیله به پرتگاه سقوط سوق دهند، پس بر امت اسلامی خاصتا زنان مسلمان لازم است تا با درک واقعیت ها و با پیروی ازاحکام و دستورات دین مقدس اسلام در برابر موج از فتنه ها و تهاجمات فرهنگی و فکری مبارزه کنند و نگذارند که دشمنان اسلام با ابزار قرار دادن زنان جوامع و کشور های اسلامی را به تباهی بکشانند.

آرشیف شریعت

Related Articles

ځواب دلته پرېږدئ

ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *