دینې لیکنې

ظهـور اسـلام و حضـرت محمـد«ص»

تا اوایل قرن «6» اعراب جامعة طایفوی را حفظ کرده و به قبایل وطایفه زیادی تقسیم شده بودند، افراد هر قبیله از چراگاه های مشترک استفاده می کردند، در بین قبایل جنگ ها رخ می داد تصادم های شدید قواعد خون خواهی و انتقام جویی را به وجود آورده بود. و هر قبیله بتی را می پرستیدند و شیخ ها سرشناسان قبیله ها بودند.
ظهور اسلام مبارک و حضرت محمد«ص» پیامبر بزرگوار اسلام:
قبیلة قریش در مکه زندگی می کرد و قبیلة مذکور شامل طایفه های زیاد بود. که یکی ازین طایفه ها، طایفة دارا و ثروتمند اموی بود و طایفة دیگری طایفة بنی هاشم بود. حضرت محمد«ص» پایه گذار دین مبارک اسلام در سال 570 م در طایفة بنی هاشم تولد گردید. عبدالله پدر آنحضرت«ص» قبل از تولد فرزندش وفات کرده بود و مادرش بی بی آمنه زمانی وفات کرد که پیامبر بزرگوار اسلام شش ساله بود. حضرت محمد«ص» در خرد سالی گوسفندان کاکای خود را می چراند، او در جوانی با راهبان و علمأي دين عیسوی مباحثه کرد. حضرت محمد«ص» به خدای واحد عقیده داشت او شان در سن 25 سالگی با بی بی خدیجه که یک زن پاک دامن بیوه و ثروتمند بود از دواج کرد. در حوالی سال 610 م حضرت محمد ص به انتشار تعلیمات دین مبارک اسلام اقدام فرموده و قرآنکریم برای حضرت محمد«ص» به صورت وحی نازل می شد.
در اول تعداد پیروان دین اسلام در مکه بسیار کم بود، نخستین اشخاصی که دین اسلام را پذیرفتند بی بی خدیجه همسر حضرت محمد«ص»، حضرت ابوبکر صدیق «رض» حضرت علی «رض» پسر کاکا و داماد پیامبر، زید بن حارث و حضرت عثمان «رض» بودند. اشراف مکه به سرکردگی ابوسفیان، شیخ یا رئیس طایفة اموی با دین اسلام مخالفت را آغاز نمود، از حضرت محمد«ص» در یثرب قبایل مسکونی آنجا به نام اووس و خزرج پشتیبانی و دفاع کردند، حضرت محمد و طرفدارانش در سال 622 م به یثرب هجرت نمودند.طی سالهای 630 و 631 قسمت اعظم مردم عربستان دین اسلام را پذیرفتند، در دوران خلافت، خلفای راشدین که سالهای 632 و 662 را احتوا کرد درمدت کوتاه کشور های عراق، فلسطین مصر، بین النهرین، ارمنستان، لیبیا، الجزایر، تونس و مراکش فتح شد، درین فتوحات اعراب با ساسانی های ایران پیروزمندانه جنگیدند ویزد گرد سوم پاد شاه پارس «ایران» مجبور به فرارشد حینکه یزدگرد سوم از پایتخت کشورش فرار کرد، اعراب پایتخت ایران شهر مداین را متصرف کردند اعراب بطور مداوم در داخل ایران حرکت می کردند، تا اینکه همه کشور را به تصرف خود درآوردند. در سال 651 م (29هـ) عرب ها به خراسان هجوم آوردند يزدگرد به مروه فرار کرد، مگر در خراسان به قتل رسید و امپراطوری ساسانی سقوط کرد. علت پیروزی! قشون عرب نسبت به دیگر قشون ها علاوه بر چابک بودند و تعداد زیادی اسپ ها و اشتر ها در باور وعقیده راسخ شان به فتح بود واین مساله سبب می شد که آنان مسافات زیاد و طولانی را در زمان کم طی می کردند. قسمت زیاد مردم محلات از حکومات خود ناراضی بودند و پشتیبانی نمی کردند و مردم انتظار زندگی بهتری داشتند و در پهلوی مبارزین عرب استاده می شدند.
این یک نعمت و مهربانی خدا بوده که دین اسلام که بانی آن پیامبر بزرگوار اسلام حضرت محمد«ص» می باشد در هرگوشه و کنار کشور ها گسترش یافت. از برگ تاریخ ص 10- برای اعراب از قرن 6 الی 11 میلادی، نوشته مؤلف هذا سال 1383
«تاریخ قرون وسطی دکتور ظفرزی ص 15-32 کابل»

عبدالهادی قریشی

Related Articles

ځواب دلته پرېږدئ

ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *