لیکنېمقالی اوتبصرې

«به مناسبت دهم حوت» بیرق رسول‌الله؛ وقتی پرچم اسلام بر کفارِ غربی پیروز گردید!

سیف‌الدین احمدی

زمانی حتا فکرش نمی‌شد که روزی امپراتوری انگلیس با آن نام و نشان‌اش «بریتانیای کبیر» از جهادِ مردم افغانستان شکست بخورد. پیرامون امپراتوری فرانسه همین تصور وجود داشت. در آن‌سوی دیگر؛ در بیشتر از پنج‌قرن حاکمیت خلافت عثمانی تصور آن نمی‌رفت که روزی این دولت‌بزرگ مسلمانان سقوط کند. همین گونه در مورد قشون سرخ اتحاد شوروی و بعد شکست‌ناپذیری امریکا در افغانستان، تحلیل‌های زیادی وجود داشت؛ سرانجام مشاهده شد که پرچم امریکای‌متحد همراه با متحدین‌اش در برابر بیرقِ رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وسلم ذلیلانه شکست خورد.
آنچه که تفاوت میان افکار و ارزش‌های یک ملت و یا یک امت را واضحاً بیان می‌کند بیرق به عنوان نمادِ سیاسی و هویتی قابل اهمیت است. از لحاظ تاریخی بیرق‌های چندرنگی در سرزمین‌های اسلامی همه زاده‌ای عصر جدید و برجامانده از اشغال و استعمار هستند.
وقتی که استعمارگران وارد سرزمین‌های اسلامی شدند بیرق‌های رنگین را در سرزمین‌های اسلامی به‌جای بیرق اسلام به عنوان نمادِ سیاسی و هویتی مسلمانان برگزیدند. اگر به کشورهای خارومیانه، آسیای میانه و شمال افریقا نگاه کرده شود بسیاری از این بیرق‌ها پس از عصر استعمار و اشغال بوجود آمده‌اند.
بیرق سه رنگ قبلی افغانستان همچنان زاده‌ای اشغال و استعمار است.
به همین خاطر نه به‌ هویت کدام قوم خاص تعلق دارد و نه هم به ارزش‌های مهم و مشترک مردم مسلمان افغانستان که از اسلام سرچشمه گرفته است. مسلمانان قبل از حضور استعمار در سرزمین‌های شان با بیرق اسلام به عنوان نمادی «نظام اسلامی» آشنایی داشتند، و نیز مفهوم و اهمیتِ نهفته در آن را می‌دانستند.
در زبان عربی بیرق و یا «لوأ» در لغت «العَلَم» گفته می‌شود. چنانچه در فرهنگ المحیط آمده است: واللِّواءُ، بالمَدِّ، العَلَمُ؛ ج: ألْوِيَةٌ» یعنی بیرق به مفهوم نماد و یا نشانی است. ابن ماجه از حضرت جابر رضی‌الله‌عنه روایت می‌کند: ترجمه: «در روز فتح زمانی که پیامبر اسلام داخل مکه گردید لوأ و یا بیرق سفید همرای شان بود.» خلفای راشدین در کاربرد لواء و رایه از رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وسلم متابعت می‏نمودند، چون ایشان آنچه را رسول‌الله در میان آن‌ها اظهار می‏ساخت قطعاً انجام می‏دادند.
در واقع بیرق نمادی نظام اسلامی و حاکمیت مسلمانان به شمار می‌رود.
در ابتدای اسلام هرچند بیرق‌های فراوانی نزد امیران هر گروهی از مجاهدین وجود داشت، ولی لوای امیر مسلمانان و رئیس دولت واحد بود که با رنگ سفید و با نوشته‌ی‌ «لا إله إلا الله محمد رسول الله» مزین شده و نیز به «ام الحرب» معروف بود. بیرق سفید با نوشته‌ی «لا إله إلا الله محمد رسول الله» برای مسلمانان به دلیلی ارزشمند است که به عنوان نمادِ نخستین دولت اسلامی در زمان پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وسلم برگزیده شد. بعدها خلفاء و امیران مسلمان قرن‌ها یکی پی دیگر به هدف گسترش قلمروهای اسلام آن را با خود حمل می‌کردند. پس به‌جای تقلید از ارزش‌ها و افکارِ تعصبی نهفته در عقب بیرق‌های رنگارنگ که در واقع نماد تفرقه و پیروی از برنامه‌های استعمارگران است، به بیرق رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وسلم به عنوان نماد وحدت امت اسلامی به آن هویت
دهیم.

Related Articles

ځواب دلته پرېږدئ

ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *